6 tips die jouw blogberichten beter maken

Zoals je ongetwijfeld weet is content op je site belangrijk. Hoe meer teksten op je website, hoe beter je doorgaans wordt gevonden n Google. Uiteraard is dat geen garantie, want linkbuilding is misschien even belangrijk. Al hoort het genereren van links natuurlijk van zelf te gaan. Zeker als je goede content op je site hebt zullen de links naar je site vroeg of laat van zelf komen. Maar bij SEO hoort nu eenmaal ook een goede content strategie en zo’n content strategie is regelmatig aan een update toe. Ben je van plan om werk te maken van zakelijk bloggen? Dan lees je hier acht tips die het beginnen met schrijven van blogberichten een stuk makkelijker voor je gaan maken.

1 schrijf ‘hoe doe je’s’
Je kent ze wel, de how to berichten die je overal op het internet tegenkomt. Er is een goede reden waarom deze vorm zo populair is. Je kunt er namelijk uitstekend tonen dat jij een professional bent in jouw vakgebied. Jouw klanten willen graag gebruikmaken van jouw kunde. Korte hoe doe je-berichten zijn een uitstekend middel om te vertellen hoe je iets aanpakt of hoe iets in zijn werking gaat.

Je leert er ook direct doelgroep denken mee. Je richt je namelijk direct tot de personen die baat hebben bij wat jij als ondernemer doet, dus je wilt ook dat het hen aanspreekt. Daarmee breng je dus relevante content op de markt.

2 Tekst en beeld staan samen sterk
Gebruik visuals om je klanten nog beter aan te spreken. Beeld is aantrekkelijk en het kan je verhaal korter maken. Veel gebruikte methoden zijn GIF-filmpjes en infographics. Ook video’s, PowerPointpresentaties of livestreaming helpt vaak je verhaal krachtiger te maken. De reden waarom deze middelen zo krachtig zijn is dat mensen vaak verhalen scannen. Je hebt dus manieren nodig om direct de aandacht te pakken. De headline en beelden zijn daarin allesbepalend of een bezoeker ook echt een lezer wordt.

3 Listicles werken nog altijd
Er is weleens wat discussie over het gebruik van lijstjes op internet. Toch blijkt keer op keer dat lezers gek zijn op een rangschikking van tips en weetjes. Dit artikel is daar dan ook een goed voorbeeld van. Let wel op dat je duidelijke regels hanteert voor het maken van je lijst. Voordat de informatie wordt gelezen scant de bezoeker eerst het lijstje of het wel interessant genoeg is.

Onderwerpen die nog niet zo breed zijn uitgemeten werken altijd het best als je een lijstje maakt. Let daarbij vooral ook op wat je doelgroep graag wil lezen. Steek voldoende tijd in je lijstje want de response zal die tijd meer dan goedmaken.

4 Maak het persoonlijk
Emotie spreekt mensen aan. Vertel daarom het verhaal van je eigen ontwikkeling of de ontstaansgeschiedenis van jouw onderneming. Consumenten houden ervan om meer te weten te komen over het bedrijf waar ze hun inkopen doen. Door je geschiedenis te delen en daarbij zowel de hoogtepunten als de dieptepunten te beschrijven zullen ze je meer gaan waarderen. Ook kun je ze meenemen naar de dag van vandaag met een kijkje achter de schermen.

5 Maak ruimte voor user generated content
Vroeger werd user generated content ook wel een gastblog genoemd. Het verschil is echter dat je de ruimte geeft aan iedereen die kan bijdragen aan jouw zakelijke blog, niet alleen aan andere experts. De ideeën van andere klanten kunnen potentiële nieuwe klanten over de streep trekken om met jou in zee te gaan. Stel je lezers vragen en maak van de antwoorden een nieuw blogbericht.

6 Vertel de waarheid
Een blog is een uitgelezen mogelijkheid om te vertellen hoe iets nu eigenlijk echt zit. Er zijn namelijk altijd wel verhaaltjes en fabeltjes over jouw werk die niet kloppen. Als expert heb je een met een bedrijfsblog de mogelijkheid om hier iets aan te doen. Zeker wanneer je dit met feiten en cijfers kunt ondersteunen.

Een tekstschrijver nodig?
Heb je geen tijd om te schrijven en wil je het schrijven van content voor je site toch liever uitsteden? Dat kan vanzelfsprekend. Er zijn in Nederland vele duizenden tekstschrijvers actief die je kunnen helpen bij het vervaardigen van kwalitatieve content. Woon je bijvoorbeeld in Den Haag en omgeving? Dan kun je kijken op tekstschrijver Den Haag. Wellicht vind je op deze manier een aantal goede schrijvers die voor jou aan de slag willen en een kwalitatieve tekst voor jou kunnen vervaardigen.

Je kunt natuurlijk ook op tal van andere zoekwoorden kijken. Vraag bij één van deze schrijvers een offerte aan en wie weet kun je op deze manier een goede schrijver vinden. Uiteraard is zelf schrijven altijd goedkoper en wanneer je dit redelijk onder de knie hebt is  het ook altijd raadzaam om het eerst zelf te proberen voordat je iemand in gaat huren voor het vervaardigen van teksten. Anderzijds is het misschien zo dat je niet de tijd hebt m het zelf te doen. Als je een drukke ondernemer bent of een drukke baan hebt, dan heb je misschien belangrijkere prioriteiten. In zo’n geval is het ideaal om gebruik te maken van een goede (SEO) schrijver.

Martin Kok is al jaren actief op internet. Sinds enige tijd heeft hij zich meer gespecialiseerd in SEO. Met de blok website seovoorondernemers.nl wil hij startende maar ook ervaren ondernemers helpen om hoger te scoren in google.

Geef een reactie