Belang van goede teksten op je website

goede-teksten-op-je-website

De teksten op je website zijn voor zoekmachine optimalisatie tegenwoordig super belangrijk. Echter word dit onderdeel nog vaak vergeten en te weinig tijd aan besteed door ondernemers. Het komt geregeld voor dat ik een website bekijk van een bedrijf waar nog oude informatie op staat, soms wel van enkele jaren geleden. Dit is natuurlijk jammer en niet nodig. Het komt tevens slecht over op de bezoekers van de website maar ook Google vindt dit niet leuk om te lezen.

Het regelmatig vernieuwen en updaten van teksten zou eigenlijk voor ieder bedrijf in de agenda moeten staan. Het inhuren van een tekstschrijver is hierin natuurlijk ook een goede optie. Het hoeft helemaal niet zoveel te kosten om eens in de zoveel tijd de website grondig te bekijken en alles te updaten naar de huidige standaarden. Nieuwe projecten toevoegen, wellicht is het bedrijf verhuist en staat het oude adres nog op de website.

Een blog op je website

Wat ook een erg goed idee is om een blog bij te houden op je website. Hierdoor kun je bezoekers continu informeren met nieuwe informatie over het bedrijf en de dagelijkse bezigheden. Uiteraard hoef je niet dagelijks een blog bericht te plaatsen. Maar één maar in de week, of enkele weken moet toch makkelijk lukken. Tegenwoordig zijn bijvoorbeeld ook veel ondernemers actief op Facebook of Twitter. Hierop plaats je dan ook informatie, waarom zou je deze informatie ook niet delen op je eigen website en zodoende nieuwe content toevoegen aan je bestaande website.

Wat doet Google met de teksten?

Uiteraard wil je graag je bezoeker informeren over jou bedrijf en jou diensten. Maar ook Google leest deze teksten. Het is tegenwoordig erg belangrijk dat je goede teksten schrijft op je website, Google ziet tenslotte de website anders dan gewone bezoekers. Google ziet enkel de code van jouw website en leest deze code en teksten. Uit deze teksten haalt Google dus de informatie over jou bedrijf. Verkoop je bijvoorbeeld koffiekopjes maar komt dit woord nooit voor in jou teksten, dan zal Google niet weten dat dit een product is die je verkoopt. Het is dus belangrijk om correcte teksten te schrijven waar ook de diensten, producten of andere informatie over jou bedrijf in staan.

Waaraan voldoet een goede tekst?

Om het even extra duidelijk te maken heb ik een lijstje samengesteld waaraan volgens mij iedere tekst moet voldoen.

  • Duidelijke koptekst.
  • Indien nodig subkopjes om grote teksten duidelijk leesbaar te maken.
  • Is informatief voor de bezoeker en Google.
  • Heeft een duidelijk onderwerp.
  • Een pagina bestaat uit minimaal 300 woorden tekst.
  • Is prettig om te lezen.
  • Bevat zoekwoorden (woorden waarop je gevonden wilt worden in Google).

 

Martin Kok is al jaren actief op internet. Sinds enige tijd heeft hij zich meer gespecialiseerd in SEO. Met de blok website seovoorondernemers.nl wil hij startende maar ook ervaren ondernemers helpen om hoger te scoren in google.

Geef een reactie