Wat is het effect van kwalitatieve linkbuilding?

Een aantal jaar geleden was linkbuilding nog een klein trucje om de website hoger te krijgen in de zoekresultaten. Ondertussen is dit trucje veranderd in een complete strategie die dient als fundament voor de rankings. Als website eigenaar en als internet ondernemer moet er steeds meer moeite gedaan worden om kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Google ziet namelijk steeds eenvoudiger het verschil tussen slechte en kwalitatieve backlinks. Noodzakelijk voor de toekomst van uw website is dus dat er veel aandacht wordt besteed aan uw linkbuilding. Anders kan het namelijk zijn dat Google hier door heen prikt.

Is linkbuilding ‘black hat SEO’?

Naar mijn mening is linkbuilding alleen ‘black hat SEO’ als het gebeurd zonder aan de bezoeker te denken. Het inkopen van links en het plaatsen van de link op slechte websites is wat mij betreft zonder twijfel ‘black hat SEO’. Echter, geen enkele serieuse internet ondernemer kan zeggen dat hij/zij nog nooit een link heeft achter gelaten op een andere website.

Dus, is linkbuilding ‘black hat SEO’? Nee, absoluut niet, als je linkbuilding inzet op de juiste manier goed nadenkt over waar uw doelgroep zich bevind bereikt u de beste resultaten met linkbuilding. Dat is namelijk waar linkbuilding voor dient, het bereiken van de juiste bezoekers en het voorzien van goede informatie voor deze bezoekers.

Een veel gestelde vraag die ik vaak te horen krijg is: ‘Hoe weet ik of Google dit een goede of slechte link vindt?’ de autoriteit en de geschiedenis van de website waarop de link geplaatst wordt telt uiteraard mee, dat zal ik niet ontkennen. Maar zodra je de volgende vraag met ja kunt beantwoorden, twijfel dan niet om de link achter te laten: ‘Zou u de link ook plaatsen als er geen zoekmachines waren?’

Effectieve linkbuilding, dan snijd het mes aan twee kanten

Effectieve linkbuilding heeft naast dat het goed is voor de vindbaarheid van de website nog een ander voordeel. Met goede links op de juiste websites trekt u meer bezoekers naar uw website. Neem als voorbeeld gastbloggen (een erg onderschatte manier van linkbuilding.), een bezoeker van website X leest uw artikel. Dit terwijl de bezoeker misschien nog nooit van uw naam of bedrijf heeft gehoord. Deze bezoeker had u dus nooit bereikt zonder een gastblog en het geeft u de kans te laten zien waar uw expertise ligt. Het bied u dus een extra kans om de bezoeker te informeren en te adviseren.

Daarnaast worden gastblogs op andere websites ook gevonden op Google, deze blogs zijn onder uw eigen naam geschreven en zorgen voor meer naamsbekendheid.

Waarom is kwalitatieve linkbuilding zo belangrijk?

Linkbuilding is een zeer belangrijke factor in het algoritme van Google. Pas daarom ook goed op voor de valkuilen voor deze strategie. Het is vaak heel erg verleidelijk om 1000 links in te kopen voor 50 euro maar dit loont vaak niet, zeker niet op lange termijn.

Naast dat het door Google ontdekt kan worden en een penalty kan opleveren is en goede, onderbouwde link op gerelateerde website vele malen meer waard. Tijd steken in kwalitatieve linkbuilding loont en hiermee worden stabiele nummer 1 posities bereikt. Hoger in Google komen, u kunt het door betere backlinks te verzamelen dan uw concurrent.

Martin Kok is al jaren actief op internet. Sinds enige tijd heeft hij zich meer gespecialiseerd in SEO. Met de blok website seovoorondernemers.nl wil hij startende maar ook ervaren ondernemers helpen om hoger te scoren in google.

Geef een reactie