Juiste domeinnaam kiezen

domeinnaam-kiezen

De ontwikkeling van je website begint vaak met het uitzoeken van de juiste domeinnaam. Tegenwoordig zijn er al vele verschillende domeinnamen bezit dus misschien is jou eerste keus ook al geregistreerd door iemand anders, wat moet je dan?
Een andere extensie zoals bijvoorbeeld .net of .com is een optie, of bijvoorbeeld een streepje in je domeinnaam verwerken is een andere optie, maar is dit wel zo goed voor je website? Natuurlijk telt hierin ook je doelgroep mee, is jou domeinnaam geschikt voor de juiste doelgroep?

Wat is de juiste domeinnaam?

“Vroeger” was het zo dat wanneer je domeinnaam de zoekwoorden bevatte waarop je gevonden wilde worden je al een voorsprong had op de concurrentie. Dit kwam doordat in je domeinnaam de zoekwoorden al vermeld stonden en Google dus direct wist waar je website over zou gaan. Echter veranderd het algoritme van Google constant en is het tegenwoordig ook niet meer zo belangrijk voor Google of je domeinnaam de zoekwoorden bevat waarop je gevonden wilt worden. Sterker nog je kunt nu zelfs een penalty krijgen van Google wanneer je een domeinnaam registreert met exact de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. De zoekmachine ziet dit namelijk niet meer als extra waarde voor de bezoeker, maar gaat momenteel steeds meer uit van de content en inhoud van je website.

Een domeinnaam met of zonder streepje?

Hierover zijn regelmatig discussies of een domeinnaam wel of geen streepje mag bevatten. En of dit echt een nadeel zou zijn voor je SEO. Zelf ben ik van mening dat dit niet direct een nadeel hoeft te zijn om hoog te kunnen scoren in Google. Door een domeinnaam te registreren met een streepje betekend het vaak dat de domeinnaam zonder streepje al geregistreerd is.
Wel ben ik van mening dat wanneer je een domeinnaam met streepje hebt geregistreerd en je advertenties gaat plaatsen dat je ook adverteert voor de website zonder het streepje, mensen tikken bijvoorbeeld sneller de naam in zonder streepje dan met streepje. Dit kan voor adverteren dus een nadeel vormen.

Voor SEO hoeft het niet direct een nadeel te zijn. Natuurlijk zal er meer directe concurrentie zijn, je hebt niet voor niets de domeinnaam met streepje geregistreerd. Maar wanneer je een echte goede basis opzet en je website actueel houd, en de goede linkbuilding doet dan zul je alsnog hoog kunnen komen.

Andere extensies als .nl een optie?

Ook over dit onderdeel zie ik regelmatig verschillende discussies ontstaan. Dit is dan ook mijn mening hierover. Zelf heb ik ook enkele websites gehad waar een andere extensie was gebruikt zoals bijvoorbeeld een .net of een .info. Ik merkte bijna altijd dat het lastiger was om hoog te komen in Google met een andere extensie als een .nl. Hoe dit in de toekomst zal gaan wanneer de domeinnaam zelf minder belangrijk word voor Google weet ik niet. Maar zelf heb ik altijd het liefst gewoon een .nl domeinnaam als de website in het Nederlands is.
Een andere optie van een extensie is voor mij alleen .net omdat ik weet dat ik hiermee ook nog relatief makkelijk hoger in Google kan scoren. Met andere extensies zal het naar mijn mening altijd lastiger zijn om goed te kunnen scoren in de Nederlandse zoekmachine.

Martin Kok is al jaren actief op internet. Sinds enige tijd heeft hij zich meer gespecialiseerd in SEO. Met de blok website seovoorondernemers.nl wil hij startende maar ook ervaren ondernemers helpen om hoger te scoren in google.

Geef een reactie